Mobiltävling med Nordisk Film och Candy King

Nordisk Film kom till oss med en ide inför lanseringen av filmen Sune i Grekland. De ville skapa en tävling om biljetter och annat relaterat.

Kreativiteten sprutade som vanligt och då en partner till filmen var Candy King föll det sig naturligt att det var dem vi skulle samarbeta med.

Vi skapade en QR-kod som trycktes på 2 miljoner godispåsar och på alla lösgodisställ i Sverige, Norge och Finland.

 

Godispåsarna sattes ut i butikerna. Med mobiltelefonen scannade man QR-koden som länkade direkt till tävlingen.

Candy King kunde därför vara ganska säkra på att de som tävlade stod vid en godishylla eller satt hemma med en Candy King-påse.

Vi skapade en databas som höll koll på det mesta, vem man var, tjej eller kille, var man befann sig, vilken typ av mobil man använde och en del annat.

Första dagen såg vi att det inte var någon som tävlade från Oslo-trakten, och vi slog larm: Ingen tävlar där. Varför?

Efter några telefonsamtal fick vi svaret.

Dom var försenade med skyltning och påsar men skulle skylta om och byta påsar kommande natt.

Mycket riktigt, dagen efter var det full fart även i Oslo.

Tävlingen blev en succé.

Den genererade 17 000 mailadresser och ett enormt värde både för Nordisk Film och för Candy King.

 

Den databaslösning vi skapade har vi sedan använt vid ett flertal tillfällen för olika appar och mobiltävlingar.

Titta gärna på den här mycket förklarande filmen.